OKTOBER, 2020
Enterprise Mobility åpner en verden av muligheter for bedrifter og institusjoner over hele verden. Bedrifter kan kjøre tilpasset programvare på utvalgte mobiltelefoner eller datamaskiner, og ansatte jobber på disse plattformene for å utføre delegerte oppgaver.
Disse programmene opphever behovet for en 9 til 5 skrivebordsjobb, og ansatte kan jobbe hjemmefra eller samhandle direkte med selskapets kunder i feltet. Ta kontakt med oss i dag for å snakke mer om hvordan vi kan hjelpe deg.
En fleksibel, kundesentrert tilnærming
Med denne tilnærmingen, som er en populær trend, sparer selskaper penger og minimerer teknologi- og infrastrukturkostnader. Behandlingstiden for utvalgte forretningsprosesser reduseres også betydelig, med velutviklede nettverk som sikrer selskapets ansatte nærhet til deres kunder. Denne fleksible, kundesentrerte strategien øker produktiviteten og forenkler vinn-vinn-situasjonen for alle involverte.
Å løse problemer som oppstår på eksterne lokasjoner, uansett hvor den måtte være, er et annet argument. Ved et planlagt besøk kan en ansatt i selskapet gjøre de nødvendige justeringene i en klientprofil, oppdatere kontaktinformasjon, bekrefte adresser med mer. En tettere forbindelse med selskapets kunder forenkler også datainnsamling, og hjelper med utformingen av en enda bedre produktlinje og tjenester tilpasset kundens smak og preferanser. Et essensielt verktøy til dette er et Enterprise Mobility Management system.
Med mulighet til å utføre forretningsprosesser og behandle transaksjoner eksternt, kommer imidlertid et nytt sett med utfordringer.
Her er noen av de største problemene som følger med administrasjon av mobile enheter.

1. Administrere mobile enheter når du har nedetid
Programvare- og tilkoblingsproblemer fører ofte til ustabile datatransaksjoner. Når dette skjer, får ikke ansatte utført delegerte oppgaver. Denne uventede hendelsen resulterer senere i uønskede forsinkelser, og noen ganger tap av salgsmuligheter. SOTI er et kanadisk selskap som har spesialisert seg på å administrere mobile enheter.
Det er to grunner til dette problemet kan ha uønskede effekter.
Tilfeldighet
Nedetid har ikke en tidsplan, og man har kanskje ikke en riktig måte å takle det på, når det skjer. For papirløse selskaper som er avhengige av en sentral database, viser det seg ofte det er vanskelig å håndtere nedetid.
Varighet
Nedetid kan vare noen sekunder, noen timer, eller mer. Siden varigheten er ukjent fra starten, kan man ikke få nøyaktige tidslinjer på når forespørsler vil bli behandlet, eller om de vil bli behandlet i det hele tatt.
Implementeringen av et 5G-nettverk vil hjelpe betydelig med stabilitet i transaksjoner. En mer utbredt tilgang til WiFi gir kontinuitet i tilfelle mobildata til tider viser seg å være upålitelige. Dette vil hjelpe deg å administrere mobile enheter fra dag til dag.
“SOTI MobiControl er et Enterprise Mobility Management system som kan hjelpe deg med å administrere dine mobile enheter”
2. Administrere mobile enheter for å hindre uautorisert tilgang
Mobile enheter som telefoner, nettbrett og bærbare datamaskiner krever autentisering når du logger inn på en bedriftsplattform. Denne informasjonen lagres imidlertid på enheten, og en bruker forblir pålogget. I løpet av denne tiden kan alle med tilgang til enheten få tilgang til sensitiv firma- eller kundeinformasjon. Dette er en uønsket situasjon. SOTI MobiControl er et Enterprise Mobility Management system som kan hjelpe deg med å administrere dine mobile enheter.
Ikke alle enheter kan ha fingeravtrykk eller ansiktsgjenkjenning, og disse tilgangsmetodene kan ikke brukes hver gang du logger på. Prosessen ville være repeterende og irriterende. Det er behov for forbedrede sikkerhetsfunksjoner, med tanke på ansiktsgjenkjenning fortsatt ikke er optimalt.
Med nyere enheter kommer bedre sikkerhetsfunksjoner. Vår nettbutikk har til enhver tid de seneste innen robuste håndterminaler, strekkodelesere, nettbrett og etikettskrivere til bedrifter. Brukere kan bruke fingeravtrykk for å beskytte mot fysisk tilgang fra uautoriserte personer. Brannmurer har imidlertid fortsatt en vei å gå, spesielt når det gjelder sikkerheten på smarttelefoner. Enheter kan fortsatt hackes over et delt nettverk, eller bli utsatt for phishing. Heldigvis, når en enhet er rapportert stjålet, kan den bli låst og dataene slettet. Dette vil være en vanlig oppgave for de ansatte som administrerer mobile enheter.

3. Begrenset funksjonalitet
På grunn av sin arkitektur kan ikke mobiltelefoner effektivt utføre flere komplekse oppgaver samtidig. Skjermstørrelsen og formfaktoren begrenser operasjoner til spesifikke oppgaver, mens man har et betydelig bredere utvalg på bærbare PCer. Jo flere funksjoner en mobil enhet har, desto større størrelse. For noen selskaper har nettbrett vist seg å være en gyllen middelvei.
Over tid vil vi se raskere enheter. Denne utviklingen lover godt for næringslivet da de får mer ytelse til samme pris og i forskjellige formater.
4. Kompleksitet og brukeropplevelse
Bruken av tilpasset programvare krever alle brukere går gjennom opplæring for å bli kjent med de ulike funksjonene til hver plattform. Nordic Mobility lager skreddersydde apper til alle formål. Dette initiativet er en investering i seg selv, og krever noen økonomiske innspill. Det kan være forstyrrende i de ansattes rutiner når hver enkelt arbeider mot full forståelse av hvordan disse skreddersydde løsningene fungerer. Å administrere mobile enheter er i seg selv et fag som krever forståelse.
Noen plattformer er komplekse og krever en relativt lang periode med trening før man fullt ut forstår de ulike elementene til programmene. Selv med riktig trening, er feil vanlig, og noen av dem kan vise seg å være kostbare. Heldigvis kan selskaper benytte seg av online plattformer for å distribuere instruksjonsmateriale og nyttige manualer til de ansatte. På slutten av hvert treningsprogram får den ansatte et sertifikat og fasen med sømløs integrasjon begynner.

5. Overholdelse av personvern
Spørsmålet om personvern vedvarer, selv om teknologien utvikler seg for å få på plass kraftige brannmurer og effektive krypteringsalgoritmer. Mens mange bedrifter og institusjoner fokuserer på sikkerheten på et teknologisk nivå, er sensitive bedrifts- og ansattdata fortsatt i fare. Dette på grunn av det faktum at slik informasjon åpnes og behandles av enkeltpersoner på selskapets lønningsliste. Les mer om hvordan vi kan hjelpe deg med å forenkle GDPR.
Selv uten et datainnbrudd, kan sensitiv informasjon fortsatt lekke og komme i hendene på feil mennesker. Som sådan bør selskaper vedta ulike nivåer av autorisasjon på bestemte mobile enheter, med logger over dataene som tilgjengeliggjøres, og av hvilken ansatt. Å ha et tidsstempel og en omfattende oversikt over alle dataoperasjoner gjør det mulig å holde oversikt over ansattes aktivitet og håndtere eventuelle brudd.
Konklusjon
Til tross for alle disse utfordringene, fortsetter mobilitetsløsninger for bedrifter å være en åpenbaring for dagens globale marked. Teknologiske fremskritt vil se utviklingen av kraftigere maskinvare og mer effektivt tilpasset programvare. Funksjonaliteten vil øke for selskapers ansatte, og den nye utviklingen vil presentere nye og bedre sikkerhetsfunksjoner. Hvis den nåværende trenden er noe å gå etter, har bedriftsmobilitet en avgjørende rolle å spille i det kommende tiåret og utover.
Meld deg på vårt nyhetsbrev for å få de siste oppdateringene!