ClickCease

15

DESEMBER, 2020

 Radiofrekvens identifisering, eller RFID, er en teknologi som har eksistert i mange år. RFID ble introdusert på 2000-tallet og tilbyr enorme fordeler i alle industrier. Med RFID blir operasjoner som varetelling enklere enn noen gang.

Tidligere har noen store detaljhandlere eksperimentert med hva som er mulig. Den amerikanske kjeden Walmart var en av dem som undersøkte den nye teknologien. Da kostet en bikke rundt 15 kroner. De brukte den splitter nye teknologien til varetelling. I dag er prisene betydelig bedre. Sjekk vår nettbutikk med et godt utvalg av RFID-lesere, håndterminaler, nettbrett med mer.

I dag har teknologien blitt en sterk trend og gir mange fordeler for blant annet detaljhandelen. Lager- og logistikkbransjen ser også mange muligheter. For ikke å snakke om helse hvor det kan brukes til sporing av utstyr.

RFID har i dag vokst til å bli en av de mest populære trendene. Men det er viktig å vite hvordan du skal bruke RFID før du går videre, akkurat som med alle nye teknologier.

All ny teknologi som selskaper adopterer må fokusere på innovasjon. Om man ikke bruker RFID som noe som gjør det mulig å utføre andre operasjoner, er det meningsløst. Sagt på en annen måte – hvis et selskap ønsker å bruke teknologien uten en definert mening eller mål, vil man ikke få en positiv ROI.

Før du setter i gang, må du vurdere flere elementer før du gjør en investering. Her har du 5 av de viktigste tingene du må tenke på før du kjøper RFID.

 

Porter til lager med RFID-lesere

5 ting du må tenke på før du kjøper RFID

 

RFID-brikker

Før du ser på hva en RFID-brikke er laget av, og dimensjonene, må du forstå hensikten til RFID-brikken. Du må ha forståelse for hvilke problemer du vil løse og hvilke fordeler din bedrift vil få.

Om du for eksempel skal merke produkter som blir utsatt for vær og vind, trenger du en robust RFID-brikke som tåler påkjenningen. Om du derimot har et kontrollert miljø slipper du unna med enklere RFID-brikker innlemmet i etiketter.

Når du vet hvordan RFID-brikkene vil fungere i praksis må du vurdere alle operasjoner den vil bli utsatt for. Se på de mulige fordelene med den nye teknologien. Du må velge en RFID-brikke som passer både budsjett, levetid og robusthet. Ta kontakt med oss i dag så vil vi vise deg hvilken RFID-brikke du trenger.

Paller på lager med drikke merket med RFID

RFID-leser

Det andre viktige momentet du må vurdere før du går til innkjøp, er hva slags leser du trenger. RFID-lesere kommer stort sett i tre forskjellige versjoner, alt ettersom hvordan de samler data.

 

Fastmontert RFID-leser

Butikker, lager, logistikk og andre bransjer bruker gjerne fastmonterte RFID-lesere. Med en fastmontert leser kan du koble opptil 4 eksterne antenner via kabel slik at du danner en portal. Når varer blir ført gjennom portalen på for eksempel en pall, vil alle produktene på pallen bli registrert, uavhengig av hvordan de ligger på pallen. Dataene fra RFID-brikkene blir sendt til leseren, som igjen sender det videre til datasystemet.

 

Mobil RFID-leser

Man får mobile RFID-lesere i to versjoner. Den ene versjonen er tradisjonelle håndterminaler med integrert leser. Den andre versjonen er RFID-leser som må kobles til en enhet via Bluetooth. Tradisjonelle håndterminaler med integrert leser har mange fordeler over Bluetooth leser. De kjører Android, har gjerne integrert strekkodeleser i tillegg, er robuste, og lever på egenhånd. En Bluetooth leser må kobles til en annen enhet slik at du får to enheter.

 

Skrivebord

RFID-lesere kan også kobles til PC. Leseren er tilkoblet via kabel og kan fungere godt innenfor kabelens lengde, sjelden mer enn 2 meter. Dette er en mindre populær løsning grunnet lav rekkevidde, men rimeligst av alle. 

“Før du går til innkjøp av RFID må datasystemet din bedrift bruker være tilrettelagt.”

Arbeidsmiljø

En av de viktigste faktorene du må tenke på før du kjøper både RFID-brikker og leser er hvor de skal brukes. RFID-brikker får som enkle klistreetiketter, helt opp til innkapslet i metall. Alt avhenger av hvilket miljø de skal fungere i, pris, og hvor lenge de skal leve. Man får RFID-brikker helt ned i 50 øre per stykk, og helt opp til over 100,- kroner per stykk.

RFID-lesere kommer også i mange varianter. Her må man tenke på hvor robuste de må være, skal de tåle fall i bakken, vann, støv? Alt dette er med på å drive prisen oppover.

 

Programvare til RFID

Før du går til innkjøp av RFID må datasystemet din bedrift bruker være tilrettelagt. RFID og strekkoder tilbyr mye av det samme, nemlig en identifikator for et produkt. Forskjellen er effektiviteten RFID kan gi i forhold til innsamling av data fra mange datapunkter samtidig. Datasystemet din bedrift bruker må forstå, og takle mengden data som kommer inn samtidig. Om man for eksempel skanner etter RFID-brikker med en håndterminal på et lager, vil man få inn hundrevis av produkter bare ved å gå rundt på lageret. Hvordan skal datasystemet forstå dette? Eller hvis man triller en pall med produkter gjennom en portal?

Heldigvis tilbyr flere og flere datasystemer støtte for RFID. Zebra Technologies og NordicID har i tillegg gode ressurser tilgjengelig for å vise hvordan man best tar i bruk teknologi. De tilbyr ikke bare kodeeksempler på hvordan dette skal gjøres, men tilbyr også utviklingstjenester. Nordic Mobility er partner med både Zebra og NordicID. Vi kan hjelpe deg videre. Ta kontakt. 

Ansatt skanner RFID-tag med håndterminal med integrert RFID-leser

Kostnad

Før du kjøper RFID må du vurdere alle nødvendige produkter. Hvilken RFID-brikke trenger du? Hvor mange? Trenger du RFID-printer? Hvordan skal du lese RFID-brikkene? Hvilke produkter trenger du til dette? Er datasystemet klart, eller må man tilpasse systemet?

Når alt er vurdert vil du få god oversikt over hva du må regne med RFID vil koste for din bedrift. Tenk deretter på hva dere vil spare i form av tid, enklere hverdag, mer presis datainnsamling, og mindre feil. Svaret er som regel dette vil lønne seg flere ganger over.

 

Konklusjon

Alle bedrifter er forskjellig. Før du går til innkjøp må du vurdere alle aspekter. Du må ha klare mål for hva du forsøker å løse. Budsjettet må være klart og en ROI burde være analysert. Når alt dette er på plass vil du se hvorfor RFID lønner seg. Ta kontakt med oss i dag.

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å få de siste oppdateringene!